Deze pagina is momenteel in opbouw.
Transformatie door handelingen laat u zien hoe ingrepen als breken, herschikken en opnieuw opbouwen een vorm radicaal veranderen. Sculpturen en schilderijen worden onderworpen aan fysieke of virtuele handelingen: ze worden afgebroken en opnieuw samengesteld. Deze reconstructies onthullen hoe fragiel en gelaagd vormen en ideeën zijn.
De snijplank is een animatie over een kunstenaar die, ondanks twijfel en het verlangen naar erkenning, zijn scheppingsdrang niet kan loslaten en telkens opnieuw begint.
Een ogenschijnlijk gruwelijk tafereel ontvouwt zich: een man hakt zijn eigen hand af op een tafel.
Toch blijkt het minder akelig dan het lijkt. De animatie gaat over de gedrevenheid en twijfel die het kunstenaarschap vergezellen. De man probeert zijn rechterhand — de hand waarmee hij creëert — in een uiterste poging van zich los te koppelen, alsof het verlies ervan hem zou bevrijden van zijn scheppingsdrang.
Maar na de daad verschijnt in de bloedvlek een nieuwe inspiratie. Hij plaatst de plank tussen honderden andere, en terwijl hij terugwandelt, groeien zijn scheppingsdrang — en zijn hand — opnieuw aan.
De film toont hoe een kunstenaar, ondanks twijfel en het verlangen naar erkenning, steeds verder doet: een voortdurende cyclus van loslaten en opnieuw beginnen.
Variaties met twee Maria’s bestaat uit twaalf verwisselbare panelen die telkens een nieuw beeld vormen binnen één samenhangend geheel.
Dit schilderij bestaat uit twaalf kleine houten paneeltjes die onderling verwisseld kunnen worden. Elke nieuwe ordening toont een andere versie van hetzelfde werk. Door de verschuivingen ontstaan steeds wisselende beelden: twee Maria’s, een euroteken, een man die een ijsje likt, een hand met een pistool, een hand met speelkaarten en een slang. Zo wordt één schilderij drager van meerdere voorstellingen, telkens met een andere focus maar een blijvende thematische samenhang.
Het oorspronkelijke werk dateert uit 2008; in 2020 werd een video gemaakt waarin de opeenvolgende veranderingen zichtbaar worden.
Opgepast voor hond bestaat uit vier verwisselbare doeken die samen telkens een ander beeld vormen.
Dit schilderij bestaat uit vier kleinere doeken die onderling gewisseld kunnen worden. Elke combinatie toont een andere versie van het schilderij. In het videowerk (2020) wordt deze verdraaiing zichtbaar gemaakt. Het oorspronkelijke schilderij dateert van 2007.
Reflecties in beweging is een polyester object waarin spiegels en videobeelden samen een voortdurend veranderend spel van vorm en kleur creëren.
Dit kleine polyester object bestaat uit abstracte vormpjes die met scharnieren aan elkaar verbonden zijn en in verschillende posities kunnen worden gezet, waardoor de totale vorm voortdurend verandert. Het werk dateert uit 2009.
In 2013 werden extra elementen toegevoegd, zoals een tv-scherm en spiegels. De kleurveranderingen op het scherm worden erin weerkaatst, waardoor het object zelf van kleur lijkt te veranderen — een subtiel spel van reflectie en beweging. Terwijl het object stil op een spiegel ligt, tonen de schermbeelden onzichtbare handen die het manipuleren.