Deze pagina is momenteel in opbouw.
In deze sectie staat de kracht én de kwetsbaarheid van materie centraal. In sculpturen, schilderijen en digitale experimenten wordt zichtbaar hoe materialen reageren op druk, hitte of vervorming. Of het nu gaat om metaal, verf, kunststof of organisch materiaal: elke spanning, breuk of deformatie onthult iets van het eigen karakter van de materie en hoe zij zich laat omvormen tot kunst.
Gerookte Magritte combineert een foto, een 3D-animatie en een fictieve menutekst tot een speels surreëel geheel waarin Magrittes iconische pijp zichzelf letterlijk rookt en als culinair gerecht wordt opgediend — een humoristische wisselwerking tussen taal, beeld en smaak.
Op dit bord presenteren wij u flinterdunne schijfjes van onze huisgerookte Magritte, geserveerd met zachte toefjes wasabimayonaise.
Daarbij kozen we een verfijnde Chardonnay, fruitig en met een lichte toets van eik — de perfecte begeleider.
Om het gerecht te vervolmaken krijgt u ook een afbeelding van de originele pijp van René Magritte, die we u met trots en via ons sublieme rookproces voorschotelen.
Verwacht een smaaksensatie die u nog nooit eerder hebt ervaren.
Smakelijk!
Het kunstwerk Gerookte Magritte bestaat uit een foto en een 3D-animatie waarin duidelijk de pijp uit het beroemde schilderij van René Magritte te herkennen is. Net als in Magrittes schilderij speelt dit werk met taal en betekenis, en krijgt het geheel een surrealistische ondertoon.
De titel verwijst speels naar gerookte vis — meer bepaald griet — waardoor men zich afvraagt of Magritte misschien zelf een vissoort is. De klankverwantschap maakt de titel dubbelzinnig en humoristisch.
In de video hult de pijp zichzelf in rook. Zoals vis tijdens het rookproces uitdroogt en zijn typische smaak krijgt, zo transformeert ook de pijp: van glad en glanzend naar schraal en uitgerookt. Uiteindelijk wordt ze als een carpaccio op een bord gepresenteerd, waarbij de binnenkant een visachtige textuur krijgt.
De ander willen zijn is een korte 3D-animatie waarin een kubus en een torus vergeefs proberen elkaars vorm en kleur aan te nemen, waardoor hun mislukte transformatie een poëtisch beeld wordt van het verlangen om de ander te zijn.
In deze korte 3D-animatie proberen een kubus en een torus om beurt de vorm én de kleur van de ander aan te nemen. Het resultaat oogt geforceerd: de vervormingen verlopen te bruusk, de polygonen, lijnen en punten schuiven zichtbaar uit hun verband.
Juist dat maakt het interessant. Wat technisch gezien een “mislukte” animatie lijkt, blijkt toch te werken als kunstwerk. De onbeholpen poging van beide vormen om elkaar te imiteren toont hoe moeizaam het is om de ander te willen zijn.
Rocky’s transformatie is een 3D-animatie waarin een steen langzaam van vorm verandert tijdens zijn reis tussen andere keien, als metafoor voor de mens die door tijd en ervaring wordt gevormd.
Vreemde hond op de hondenshow is een videowerk waarin een met deeg omhulde draadsculptuur van een hond langzaam uitzet en zo uitgroeit tot een groteske parodie op het perfecte showdier.
Vreemde hond op de hondenshow bestaat uit een inox draadstructuur die werd bedekt met een rozig deegmengsel. Het deeg — gemaakt van gist, bloem en water — begon te rijzen, waardoor het volume toenam en de hond steeds voller en vetter leek te worden.
Het werk werd in een klein oventje geplaatst om de temperatuur rond 37°C te houden, ideaal voor het rijzen van deeg. Van buitenaf werd dit proces gefilmd. Later werd de opname gemonteerd tot een videowerk, gecombineerd met beelden van ‘perfecte’ honden op een hondenshow. Zo ontstaat een contrast: de draad-hond verandert op een vreemde, bijna groteske manier van mager naar vet, en past daardoor niet in het strakke ideaalbeeld van de show.
Dader en slachtoffer roulatie is een 3D-animatie waarin slachtoffer, soldaat en commandant voortdurend van houding en macht wisselen, tot de rollen van dader en slachtoffer niet langer te onderscheiden zijn.