Transformatie in beweging

Transformatie in beweging geeft u een levendig overzicht van de actuele ontwikkelingen. In deze sectie vindt u lopende projecten, experimenten uit het atelier, recente tentoonstellingen en ander nieuws. Het is als het ware een kijkje achter de schermen in real time. Deze pagina wordt regelmatig ververst met nieuwe aankondigingen en beelden, zodat u de dynamiek van het creatieve proces kunt volgen en de kunst letterlijk “in beweging” blijft.


2025- Handtekening van een neushoorn

De tekening Rhino’s Revenge uit 1995 vormde het vertrekpunt: een expliciet verbeeldde wraakscène waarin een slachtoffer zich keert tegen zijn dader.

Vervolgens werd deze tekening gecombineerd met het olieverfschilderij You with Your Beauty, You Just Knocked Me Out (2006) en een doek met de letters MAGA uit het project Smeltende doelen.

Binnen het kader van Tekening in beweging werden olieverfschilderij en tekening samen op het tekenbord bevestigd. De tekening kreeg extra inkleuring om sterker met het tekenbord te versmelten.

Daarna volgde een nieuwe stap: de tekening werd losgemaakt, de achterkant verstevigd met vlieseline, de voorkant met PVC. Plooien werden overstikt en de hoorn van de neushoorn verscheen opnieuw.

Zo groeide het nieuwe werk Handtekening van een neushoorn. Een doek met verfsporen harmonieerde sterk met de tekening. De titel verwijst naar een ‘handtekening’ in de zin van een seriemoordenaar: een herkenbaar, persoonlijk spoor.



Transformatiekamer

Mijn voormalige woonkamer fungeert nu als kleine expo-ruimte. Hier toon ik lopende transformaties. De plek is soberder dan mijn atelier—zonder de veelheid aan materialen die elders in huis staan. Die rust laat toe om ideeën te tonen in een meer afgewerkte, maar altijd tijdelijke vorm. Zo krijgt een vertrouwde leefruimte een nieuwe rol binnen mijn werkproces.

Saturnus naar de Sahara in Lommel

Midden juli verhuisde Saturnus van het Kristalpark naar de Sahara, het uitgestrekte zand- en natuurgebied in Lommel.

 

Klik op de afbeelding voor meer over Saturnus en de projecten die ermee verbonden zijn.



2025 - Scoren met doelen

Het doek MT.4.8 uit het project Smeltende doelen werd samengebracht met twee eerdere werken: Shooting Apples for Dogfoot (2004) en Warning Bullet (2003). De drie doeken zijn aan elkaar genaaid en delen hetzelfde thema: het doel. Het werk laat zich vanaf nu aan twee zijden zien.



Tekening in beweging

Hier zie je een momentopname uit het project Tekening in beweging.
Naarmate het werk vordert, vervang ik deze foto door de laatst getekende laag.

Klik op de afbeelding om het hele project te volgen.

Aluminium constructiesysteem

Voor het project: Kies en verander (2003–2018) ontwierp ik een aluminium constructie waarmee vormen verbonden konden worden. Wat ooit onzeker bleef, is intussen uitgegroeid tot een rode draad in mijn studio: een open systeem waarin bestaand werk zich kan vasthechten, losmaken en telkens opnieuw transformeren in de ruimte.

Schilderijen naar puur doek

Ik heb mijn schilderijen van de spieramen gehaald. Wat overblijft zijn de doeken—en 470 gram verwijderde nietjes. In de randen zette ik kleine nestelringen, zodat ik de doeken opnieuw kan inzetten, ophangen of combineren. Los van hun vaste kader zijn ze klaar voor volgende opstellingen en voortdurende herwerking.



2025 - Ruisprediker

In mijn bezit had ik nog het olieverfschilderij Your Beauty, You Just Knocked Me Out (2006), waarop oud-president George W. Bush te zien is. Zijn woorden sloegen mij destijds vaak met verstomming. Erger kon het niet worden… dacht ik toen.

In mijn atelier leg ik schilderdoeken van 150 x 150 cm op de grond. Ik loop er gewoon overheen en gebruik ze bij allerlei werkzaamheden. Zo ontstaan vanzelf sporen van transformatie.

Een van die doeken, getekend door deze sporen, bracht mij op het idee van ruis: storingen die de overdracht van communicatie vertroebelen. Vandaag wordt er wereldwijd veel van die ‘ruis’ verspreid om verdeeldheid te zaaien.

Het werk kreeg de titel Ruisprediker. Het kan geopend worden, zodat er meer of minder van de prediker zichtbaar wordt. Het originele olieverfschilderij is aan het abstracte doek vastgenaaid.