Sculpturen

Transformaties van projecten


Ontwikkelingen en eerste vormen

2023 -De ornitholoog

De ornitholoog is een kunstwerk dat via een omgekeerde vogelkooi en een VR-bril een spel tussen zien en gezien worden oproept, waarin de toeschouwer balanceert tussen de rol van observator en gevangen vogel.

Tijdens het maken van de grote gele mal voor het project Sint-Sebastiaan met vogels nr. 3 filmde ik een koolmees die telkens opnieuw tegen het raam van mijn atelier vloog.

Zag hij in de reflectie een indringer, een partner, of was hij — zoals Narcissus — bedrieglijk verliefd op zijn eigen spiegelbeeld?De ornitholoog toont een vogelkooi met daarin een gitzwarte box. Zitstokjes en voederbakjes zijn omgekeerd aan de buitenzijde bevestigd. Op de kooi ligt een spiegel met daarop een object dat half verrekijker, half VR-bril is.

Om het werk te ervaren moet de toeschouwer de ‘VR-verrekijker’ oppakken en erdoor kijken. Binnenin verschijnt het filmpje van de koolmees, in een perspectief van 360 graden. De toeschouwer moet met zijn eigen lichaam bewegen om de vogel te bespieden. Voor de omstaanders lijkt die beweging op die van een ornitholoog die in de natuur vogels observeert.

De VR-bril fungeert hier als een hedendaagse kooi: een optisch instrument dat tegelijk opent en afsluit. Je krijgt toegang tot een nieuwe werkelijkheid, maar wordt tegelijk opgesloten binnen een specifiek standpunt.

Het werk stelt vragen over kijken en bekeken worden. Zijn wij de ornitholoog, gevangen in een zwarte doos van perspectief en waarneming? Of zijn wij zelf de vogel die tegen de grenzen van zijn eigen werkelijkheid botst?



2023 - Sint-Sebastiaan in LGBTQ+ stijl

'Sint-Sebastiaan in LGBTQ+ stijl' verbindt het beeld van de martelaar met het hedendaagse verlangen naar zichtbaarheid en de kwetsbaarheid van de LGBTQ+-identiteit.

Zoals Sint-Sebastiaan in de Romeinse tijd zijn christelijk geloof niet openlijk kon belijden, zo worden mensen met een LGBTQ+-identiteit vandaag in vele delen van de wereld nog steeds bedreigd door regimes en religieuze overtuigingen. Sommigen verbergen hun geaardheid, anderen tonen zich zoals ze zijn — met het risico op haat, onverdraagzaamheid en geweld.

Het kunstwerk bestaat uit zes beeldjes van Sint-Sebastiaan. Hun lichamen zijn doorboord met pijltjes, elk in een kleur van de LGBTQ+-vlag. Die kleuren keren subtiel terug in fijne lijnen op de sokkels, zodat pijn en trots, kwetsbaarheid en zichtbaarheid in één gebaar samenkomen.



2021 - De zuilen van Ovidius

De inspiratie voor dit sculpturale project komt uit Ovidius’ Metamorfosen (43 v. Chr. – 17 n. Chr.), een bundel verhalen over gedaanteverwisselingen die de goden aan stervelingen oplegden. In dit project worden de metamorfosen niet letterlijk verbeeld, maar vertaald naar een spel van vorm en symboliek.

Ik voeg een Grieks element toe dat staat voor duurzaamheid en orde: de klassieke zuil. Dorische, Ionische en Korinthische motieven vormen de basis, aangevuld met subtiele verwijzingen naar de Griekse oudheid. Elke sculptuur wordt zo een dialoog tussen mythe en architectuur, tussen veranderlijkheid en structuur.

De reeks bestaat uit zeven kleine sculpturen, ontworpen in een 3D-programma en vervolgens geprint. Ze zijn uitgevoerd in witgrijs en geplaatst op blauwe sokkels — een subtiele verwijzing naar de kleuren van de Griekse vlag.

Elk beeldje van ongeveer 25 cm hoog verwijst naar een personage uit Ovidius’ Metamorfosen, waarin mensen in andere vormen veranderen: Actaeon wordt hert, Arachne verandert in een spin, Byblis in een bron, Cadmus in een slang, Cycnus in een zwaan, Erysichthon verteert zichzelf, en Ocyrhoë verandert in een paard.



2020 - Put van fluïditeiten

De titel Put van fluïditeiten is een samentrekking van fluïde en identiteit — een nieuw gevormd woord dat verwijst naar de vloeibaarheid van het ik.

Dit werk is geïnspireerd op de waterputten die vroeger vaak naast oude boerderijen stonden: open betonnen ringen met onderin water. Zulke waterputten waren gevaarlijk; er viel soms iemand in, met dramatische gevolgen.

Wie in de Put van fluïditeiten terechtkomt, wacht een ander lot — niet minder onheilspellend. In een eindeloze val verandert de persoon voortdurend van leeftijd, geslacht en gedaante. De put wordt zo een ruimte van permanente transformatie, een plek waar vorm en identiteit nooit stilvallen.

Vandaag zijn deze waterputten vrijwel verdwenen, maar hun echo leeft voort in een tijd waarin grenzen tussen lichamen, rollen en werkelijkheden steeds poreuzer worden. Put van fluïditeiten verbindt een verdwenen fysiek gevaar uit het verleden met de vloeibare onzekerheden van het heden — waar identiteit zich voortdurend herschrijft, zonder ooit volledig vorm te krijgen.



2019 - Het digitale tijdperk

Atlas, de held uit de Griekse mythologie, werd door Zeus veroordeeld om aan de rand van de aarde het hemelgewelf op zijn schouders te dragen. In de beeldhouwkunst verschijnt hij vaak met een bol, alsof hij de hele wereld torst. Het digitale tijdperk herneemt dit motief, maar vertaalt het naar vandaag.

Op een laptop verschijnt een 3D-animatie van een draaiende zuil. Samen dragen ze, als een eigentijdse Atlas, een bakstenen blok. Dat blok verwijst enerzijds naar de virtuele bouwstenen van Minecraft, anderzijds naar de fysieke zwaarte van steen en mortel.

Het werk roept vragen op over de betekenis van de wereld en de plaats van de mens in een digitale context. Virtuele materie en een omhulsel vol chips dragen hier de echte materie, terwijl wijzelf verankerd blijven aan het scherm. Digitale processen nemen menselijke arbeid over — maar welke macht en verantwoordelijkheid gaat daarmee gepaard?

De zuil die op de laptop verschijnt, is afkomstig uit mijn videowerk Spiraal van macht (2018), onderdeel van het onderzoeksgebied Virtuele transformaties. Waar de zuil daar enkel digitaal bestond, krijgt ze in Het digitale tijdperk een fysieke tegenhanger: de laptop en het bakstenen blok. Zo raken virtuele en reële materie letterlijk met elkaar verbonden — de digitale wereld draagt de fysieke, en omgekeerd.

Als de digitale wereld instort onder het gewicht van de materie, vallen vliegtuigen uit de lucht. Het virtuele verdwijnt in een flits; de realiteit herstelt en transformeert. Wat achterblijft is een platgedrukte laptop — een archeologische vondst uit een digitale beschaving.

In 2023 werd dit werk opgenomen in het naslagwerk en de catalogus bij de tentoonstelling BRICK│BAKSTEEN, georganiseerd door Kunsthal KadE in Amersfoort. De catalogus draagt de ISBN-code 9789490153366.



2016 - Gelovige vliegtuigen

De menselijke wens om te vliegen is eeuwenoud — denk aan het verhaal van Icarus of aan de schetsen van Leonardo da Vinci. Vliegtuigen belichaamden aanvankelijk die droom.

De titel verwijst naar de pionierstijd, toen men besefte dat vliegen werkelijk mogelijk was. Het gevoel van grenzeloze vooruitgang en vrijheid gaf de mens een bijna religieus vertrouwen in zijn eigen kunnen.

Vandaag ligt de betekenis anders. Sinds de aanslagen op de WTC-torens in 2001 en, recenter, de aanval op de luchthaven van Zaventem, is het vliegtuig niet langer uitsluitend een symbool van hoop. Het kreeg een wrange en onheilspellende bijbetekenis, verbonden met religieus en politiek terrorisme.

Het werk Gelovige vliegtuigen toont een vliegtuig als kruisbeeld. Het verwijst tegelijk naar religie en naar het bredere “geloven in iets”. De vorm roept ook een menselijke figuur op. De strepen symboliseren afbakening — regels, procedures en patronen zoals die in de luchtvaart gelden. Het vliegtuig helt voorover, in een houding die een val suggereert. Toch wordt die val opgevangen door de geel-witte balk, alsof de hoop blijft hangen op de rand van de ondergang.

Materialen: Metaal, hout, polyester

Afmetingen: 100x120x180



2000 - Doodsval nr. 1 en nr. 2

De dood wacht ieder van ons, maar het is een ontmoeting die we liever uitstellen of ontwijken.

We proberen hem af te leiden van zijn pad: de medische wetenschap bedenkt strategieën om hem te vertragen, te slim af te zijn, hem even buiten spel te zetten. De Dood wordt misleid, op non-actief gezet, in de val gelokt.

In Doodsval nr. 1 loopt de Dood letterlijk in een val en raakt verstrikt in een net. In Doodsval nr. 2 wordt hij opnieuw bedrogen: hij volgt een gang naar een deur, maar achter die deur bevindt zich geen kamer — enkel de diepte, waarin hij verdwijnt.

Beide werken, uitgevoerd op halve schaal, bouwen verder op Death on a Trailer (2000), een sculptuur in plaatstaal waarin de Dood al eerder even tot stilstand werd gebracht.

Materialen: Polyurethaanschuim, polyester, glasvezel, hout, metaal, koord



2008 - Digitale schandpaal

Het kunstwerk Digitale schandpaal is een sculpturale uitvergroting van een microchip — een icoon van onze technologische beschaving.

De vorm verwijst tegelijk naar het oude schandblok, waarin overtreders publiek werden tentoongesteld. Deze dubbele betekenis schept een spanning: technologie biedt ons macht en mogelijkheden, maar kan ons ook knechten en te kijk zetten. De chip wordt zo een hedendaagse schandpaal — een symbool van zowel vooruitgang als afhankelijkheid, van controle en verlies van autonomie.

De mens raakt immers steeds meer gevangen in zijn eigen uitvindingen. Onze afhankelijkheid van elektriciteit, elektronica, automatisering en internet draagt niet alleen ontwikkeling, maar ook risico’s in zich: wat ons versterkt, kan ons evenzeer vastzetten.

Het werk werd in 2012 gepresenteerd tijdens de tentoonstelling TAKT in CC Dommelhof (Neerpelt), in combinatie met Camera Bal, onder de gelegenheidstitel Bug and Ball..

Materialen: hout, lak, metaal, aluminium

Afmetingen: 96 × 38 × 34 cm



2006 - Nu descendant par un ascenseur

Dit werk is een eigentijdse interpretatie van Marcel Duchamps iconische schilderij Nu descendant un escalier (1912). Waar Duchamp het bewegende lichaam ontleedde in kubistische fragmenten, gebruik ik hier de techniek van video en projectie om beweging opnieuw te verbeelden.

Een naakte vrouw in een lift werd gefilmd met de deur open, zodat haar lichaam van boven naar beneden in beeld verschijnt. Deze opname wordt geprojecteerd op een trapfragment, vervaardigd uit polyurethaanschuim en polyester. Vanuit een bepaalde kijkhoek lijkt het lichaam niet zomaar naar beneden te bewegen, maar te vloeien — als een vloeibare aanwezigheid die zich langs de treden uitstrekt.

Het motief van beweging wordt hier niet langer gesuggereerd door opeenvolgende stilstaande beelden, maar ontstaat rechtstreeks uit de projectie in de ruimte. De beweging zelf wordt materie, licht dat zich tijdelijk tot lichaam vormt.

Naast de driedimensionale installatie maakte ik ook een geschilderde versie, waarin hetzelfde spel tussen lichaam, ruimte en beweging wordt voortgezet op het platte vlak.



2001 - Onderbroken overtocht

'Onderbroken overtocht' verbeeldt de dood als een gestrande veerman op een boottrailer, een stilgezette overtocht die de menselijke wens om de dood te vertragen tastbaar maakt.

Dit werk ontstond kort nadat zowel een goede vriend als mijn broer verongelukten. Het verbeeldt de vraag: wat als de dood tijdelijk stilgezet kon worden?

De sculptuur combineert Pietje de Dood met de mythische veerman die zielen over de rivier Styx naar de onderwereld brengt. Hier wordt de dood letterlijk uit het water gelicht en op een boottrailer geplaatst. Eén wiel ontbreekt: een teken dat de overtocht stokt en dat het idee mank loopt – de dood laat zich niet omzeilen.  

Voor de solotentoonstelling Ode to Saturn (2003) in CC De Adelberg in Lommel werd het beeld voorzien van een matzwarte afwerking.

Het beeld kreeg in 2018 een grijze basiskleur ter bescherming. Omdat het werk buiten staat, hebben weer en wind een directe invloed op het materiaal.  

Materialen: plaatstaal 1.5mm, gelast

Afmetingen: 350x200x200cm



2000 - Oer-koning

'Oer-koning' toont een ontmenselijkte heerser op zijn troon, omcirkeld door wapens en opgesloten in zijn eigen macht.

Een koning die vastklampt aan zijn macht, gezeten op zijn troon. Zijn lichaam is ontdaan van spieren; enkel de organen blijven schematisch zichtbaar. Rond zijn kroon cirkelen pistolen als symbolen van dreiging en controle. In de troon is een trap naar binnen verwerkt, waaruit een rode loper stroomt die zich als een cirkel rond het beeld ontvouwt.

Het beeld kreeg in 2018 een grijze basiskleur ter bescherming. Omdat het werk buiten staat, hebben weer en wind een directe invloed op het materiaal.  

Materialen: plaatstaal 1.5mm, gelast, hout, vinyl

Afmetingen: 300x300x260cm, totale opstelling



2000- Abstractie van een vliegtuig

'Abstractie van een vliegtuig' is gebaseerd op een vliegtuig in dubbele beweging. Enerzijds neigt het te crashen, anderzijds tracht het zichzelf te redden door een tegengestelde kracht.

Het beeld kreeg in 2018 een grijze basiskleur ter bescherming. Omdat het werk buiten staat, hebben weer en wind een directe invloed op het materiaal.

Materialen: plaatstaal 1.5mm, gelast

Afmetingen: 400x300x300cm