Sculpturen

Deze pagina is momenteel in opbouw.

Transformaties van projecten


Ontwikkelingen en eerste vormen

2023 -De ornitholoog

De ornitholoog is een kunstwerk dat via een omgekeerde vogelkooi en een VR-bril een spel tussen zien en gezien worden oproept, waarin de toeschouwer balanceert tussen de rol van observator en gevangen vogel.

Tijdens het maken van de grote gele mal voor het project Sint-Sebastiaan met vogels nr. 3 filmde ik een koolmees die telkens opnieuw tegen het raam van mijn atelier vloog.

Zag hij in de reflectie een indringer, een partner, of was hij — zoals Narcissus — bedrieglijk verliefd op zijn eigen spiegelbeeld?De ornitholoog toont een vogelkooi met daarin een gitzwarte box. Zitstokjes en voederbakjes zijn omgekeerd aan de buitenzijde bevestigd. Op de kooi ligt een spiegel met daarop een object dat half verrekijker, half VR-bril is.

Om het werk te ervaren moet de toeschouwer de ‘VR-verrekijker’ oppakken en erdoor kijken. Binnenin verschijnt het filmpje van de koolmees, in een perspectief van 360 graden. De toeschouwer moet met zijn eigen lichaam bewegen om de vogel te bespieden. Voor de omstaanders lijkt die beweging op die van een ornitholoog die in de natuur vogels observeert.

De VR-bril fungeert hier als een hedendaagse kooi: een optisch instrument dat tegelijk opent en afsluit. Je krijgt toegang tot een nieuwe werkelijkheid, maar wordt tegelijk opgesloten binnen een specifiek standpunt.

Het werk stelt vragen over kijken en bekeken worden. Zijn wij de ornitholoog, gevangen in een zwarte doos van perspectief en waarneming? Of zijn wij zelf de vogel die tegen de grenzen van zijn eigen werkelijkheid botst?



2023 - Sint-Sebastiaan in LGBTQ+ stijl

'Sint-Sebastiaan in LGBTQ+ stijl' verbindt het beeld van de martelaar met het hedendaagse verlangen naar zichtbaarheid en de kwetsbaarheid van de LGBTQ+-identiteit.

Zoals Sint-Sebastiaan in de Romeinse tijd zijn christelijk geloof niet openlijk kon belijden, zo worden mensen met een LGBTQ+-identiteit vandaag in vele delen van de wereld nog steeds bedreigd door regimes en religieuze overtuigingen. Sommigen verbergen hun geaardheid, anderen tonen zich zoals ze zijn — met het risico op haat, onverdraagzaamheid en geweld.

Het kunstwerk bestaat uit zes beeldjes van Sint-Sebastiaan. Hun lichamen zijn doorboord met pijltjes, elk in een kleur van de LGBTQ+-vlag. Die kleuren keren subtiel terug in fijne lijnen op de sokkels, zodat pijn en trots, kwetsbaarheid en zichtbaarheid in één gebaar samenkomen.



2001 - Onderbroken overtocht

'Onderbroken overtocht' verbeeldt de dood als een gestrande veerman op een boottrailer, een stilgezette overtocht die de menselijke wens om de dood te vertragen tastbaar maakt.

Dit werk ontstond kort nadat zowel een goede vriend als mijn broer verongelukten. Het verbeeldt de vraag: wat als de dood tijdelijk stilgezet kon worden?

De sculptuur combineert Pietje de Dood met de mythische veerman die zielen over de rivier Styx naar de onderwereld brengt. Hier wordt de dood letterlijk uit het water gelicht en op een boottrailer geplaatst. Eén wiel ontbreekt: een teken dat de overtocht stokt en dat het idee mank loopt – de dood laat zich niet omzeilen.  

Voor de solotentoonstelling Ode to Saturn (2003) in CC De Adelberg in Lommel werd het beeld voorzien van een matzwarte afwerking.

Het beeld kreeg in 2018 een grijze basiskleur ter bescherming. Omdat het werk buiten staat, hebben weer en wind een directe invloed op het materiaal.  

Materialen: plaatstaal 1.5mm, gelast

Afmetingen: 350x200x200cm



2000 - Oer-koning

'Oer-koning' toont een ontmenselijkte heerser op zijn troon, omcirkeld door wapens en opgesloten in zijn eigen macht.

Een koning die vastklampt aan zijn macht, gezeten op zijn troon. Zijn lichaam is ontdaan van spieren; enkel de organen blijven schematisch zichtbaar. Rond zijn kroon cirkelen pistolen als symbolen van dreiging en controle. In de troon is een trap naar binnen verwerkt, waaruit een rode loper stroomt die zich als een cirkel rond het beeld ontvouwt.

Het beeld kreeg in 2018 een grijze basiskleur ter bescherming. Omdat het werk buiten staat, hebben weer en wind een directe invloed op het materiaal.  

Materialen: plaatstaal 1.5mm, gelast, hout, vinyl

Afmetingen: 300x300x260cm, totale opstelling



2000- Abstractie van een vliegtuig

'Abstractie van een vliegtuig' is gebaseerd op een vliegtuig in dubbele beweging. Enerzijds neigt het te crashen, anderzijds tracht het zichzelf te redden door een tegengestelde kracht.

Het beeld kreeg in 2018 een grijze basiskleur ter bescherming. Omdat het werk buiten staat, hebben weer en wind een directe invloed op het materiaal.

Materialen: plaatstaal 1.5mm, gelast

Afmetingen: 400x300x300cm