Schilderijen

Transformaties van projecten


Ontwikkelingen en eerste vormen

2025 - Schilderijen naar puur doek

Ik heb mijn schilderijen van de spieramen gehaald. Wat overblijft zijn de doeken—en 470 gram verwijderde nietjes. In de randen zette ik kleine nestelringen, zodat ik de doeken opnieuw kan inzetten, ophangen of combineren. Los van hun vaste kader zijn ze klaar voor volgende opstellingen en voortdurende herwerking.



2021 - België strijkt de plooien glad

Aanleiding voor het werk België strijkt de plooien glad was een uitspraak van de pas benoemde Vlaamse minister Liesbeth Homans (N-VA), die in 2019 bij haar eedaflegging de Belgische vlag omschreef als “die Belgische vod”.

In de sculptuur verschijnt een vodachtige vorm met strepen in de Belgische driekleur, verwant aan het motief van een dweil met zijn zwart, geel en rood geweven lijnen. Het trapelement fungeert als een geplooid doek, met een duidelijke structuur — zoals staatshervormingen België steeds opnieuw hebben hervormd en verdeeld. De tricolore verf druipt langs het trapelement in een bakje eronder, waar de kleuren samenklonteren tot een donkere brij.

Op de strijkplank ligt een doek — of misschien een blanco vlag. Het strijkijzer strijkt de plooien glad en trekt uit de losse pols nieuwe lijnen in de driekleur. Het gebaar suggereert een ruzie die wordt bijgelegd: een compromis, een nieuw begin.

Iedereen die betrokken is bij België heeft een mening over meer, minder of een ander België. De driekleur kan verbinden of verdelen.



2016 _ 2017 - Variaties in verschil

In de kunst wordt een reeks meestal gekenmerkt door een herkenbare methode en stijl, waardoor de werken een zekere eenheid vormen. In deze serie zoek ik juist het omgekeerde: elk werk wordt afzonderlijk benaderd, met verschil in plaats van gelijkenis als uitgangspunt.

Het doel is bewuster, sneller en directer omgaan met het idee van verandering. Variaties in verschil wordt zo een voortdurende oefening in transformatie — een dialoog tussen wat was en wat nog kan ontstaan.

In tegenstelling tot de reeks Het canvas en ik kunnen hier alle technieken en methoden worden ingezet om verschil te creëren.

Afmetingen: Focus on a Line - 70x50cm - Kubrick on Tetris - 120x80cm - Lightballs - 80x60cmm - No Hunter in Me - 100x80cmm - Number 51 - 50x70cm -Paint Fight - 60x100cmm - Pink Clouds over a River - 60x70cm - Poles on a Landscape - 90x70cm - Primitives on Primitives - 120x80cm - Stable Seat - 90x70cmm - Sunset Pleasures - 50x40cm

2025: Bij de schilderijen die nog in mijn bezit zijn, werden de spieramen verwijderd. Rondom het doek zijn nestelringen aangebracht.



2016 - Madonna in flux

In deze 3D-animatie vertrek ik vanuit Jean Fouquets schilderij Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen (1452). De intens blauwe cherubijnen en rode serafijnen, die bij Fouquet een grote symbolische lading dragen, vormen het vertrekpunt.

Ik reconstrueer het werk met eenvoudige digitale vormen, waardoor het religieuze beeld een nieuwe, virtuele gedaante krijgt. De kleuren behouden hun symboliek maar veranderen voortdurend, waardoor ook de gemoedstoestand van het geheel én van de afzonderlijke elementen verschuift. Zo ontstaat een voortdurende wisselwerking tussen kleur, gevoel en interpretatie door de toeschouwer.

Vanuit deze animatie ontstond een reeks van negen schilderijen met olieverf op doek, 50x30cm.

In 2025 haalde ik de doeken van hun spieramen en voorzag ze van nestelringen, om ze later flexibeler en modulair te kunnen inzetten.



2014 - Trage schilderijen

Voor deze reeks vertrok ik van twee eigen animatiefilms: Schedel en schommelpaard en De fruitschaal. Door de beelden uiterst traag op het doek te projecteren, kon ik live fragmenten meeschilderen — alsof het penseel het ritme van de projectie volgde. Soms werkte ik verder op stilstaande beelden die ik op mijn laptop had vastgezet.

 

Zo werd het schilderij het resultaat van een vertraagde dialoog tussen film en handeling, waarin tijd zelf zichtbaar én tastbaar wordt in de verf.

 

2025: Bij de schilderijen die nog in mijn bezit zijn, werden de spieramen verwijderd. Rondom het doek zijn nestelringen aangebracht.




2012 _ 2013 - Het canvas en ik

In deze reeks keer ik terug naar de essentie van het schilderen. Zonder computer, foto of ander hulpmiddel ga ik de directe dialoog aan met het doek. Het schilderij wordt opnieuw een ontmoeting tussen verf, hand en canvas.

In 2025 haalde ik de doeken van hun spieramen en voorzag ze van nestelringen, om ze later flexibeler en modulair te kunnen inzetten.



2005 _ 2007 - Levend canvas

In deze reeks onderzoek ik de wisselwerking tussen het bewegende en het stilstaande beeld. Klik op de foto om het volledige project te bekijken.



2004 _ 2005 - Beweging en verstilling

In deze reeks onderzoek ik de wisselwerking tussen het bewegende en het stilstaande beeld. Klik op de foto om het volledige project te bekijken.