Saturnus

Transformaties

2025 – Nieuwe locatie: Sahara Lommel

Zestien jaar lang stond Saturnus opgesteld op een rotonde in het Kristalpark in Lommel. In 2025 verhuisde het werk naar de Sahara, een zandvlakte en natuurgebied in dezelfde stad. Hieronder vindt u een aangepaste tekst die specifiek ingaat op deze nieuwe locatie.

Inleiding

Net achter het zanderige open landschap van de Sahara in Lommel, tussen fietsknooppunten 224 en 260, verrijst een drie meter hoge witte gestalte. De imposante, statige figuur heeft een dystopische uitstraling, een technisch wezen dat als een indringer aanwezig is te midden van natuurpracht. De sculptuur staat op een publiek toegankelijke corridor, vlak bij de afbakening van het nieuwe natuurreservaat. Hier markeert zij letterlijk en symbolisch de grens tussen ingerichte recreatiezone en beschermd gebied.

Goya’s zwarte visioen – toen én nu

De sculptuur is geïnspireerd op een van Francisco de Goya’s veertien pinturas negras, het werk dat pas na zijn dood de titel Saturnus kreeg (ca. 1819 – 1823). Omdat het schilderij ongetiteld bleef en niet voor publiek bestemd was, blijft de precieze betekenis open. Kunsthistorici lezen de reeks als de neerslag van Goya’s persoonlijke nachtmerrie: hij schilderde vanuit wanhoop na het zien van oorlogsgeweld en maatschappelijke onrust. Saturnus’ daad – een god die zijn kind verorbert – is uitgegroeid tot metafoor voor een almachtige schepper die krankzinnig wordt van zijn eigen creaties. In het tafereel schuilt een universeel thema: een god in absolute waanzin, een beeld van existentiële en maatschappelijke dreiging dat tot op vandaag beklijft.

Van vlees en bloed naar staal en lasnaden

Net als Goya presenteert Hendrickx Saturnus als een god, maar dan getransformeerd naar de eenentwintigste eeuw: geen vleselijke titaan, maar een wetenschappelijke, technologische godheid.   Door zijn gladde laklaag oogt het beeld klinisch en perfect, terwijl de lasnaden de menselijke hand en de kwetsbaarheid van het systeem verraden. De robot god belichaamt de menselijke honger naar vooruitgang en beheersing, maar herinnert tegelijk aan de gevaren van die maakbaarheid.

Zo slaat het werk een brug tussen het sacrale en het industriële: wat ooit een god van vlees en bloed was, is nu een assemblage in staal en lasnaden. Het stelt de vraag hoever de mens mag gaan in het manipuleren van lichaam, natuur en technologie – en waar de grens ligt waarop creativiteit omslaat in vernietiging.

Een kunstmatig landschap als resonantiekamer

De Lommelse Sahara is zelf een product van menselijke ingrepen. Ooit werden hier enorme hoeveelheden grof ‘Lommelzand’ gewonnen, waarna de verlaten groeven overstroomden tot helder­blauwe waterplassen. Na de industriële activiteiten en de sluiting van de zinkfabriek in 1974 begon men het gebied te herstellen en te vergroenen. De echte erkenning als natuur­gebied kwam later: sinds eind 2023 maakt de Sahara officieel deel uit van Nationaal Park Bosland, een van de vier nationale parken in België. Daarmee kreeg het landschap een duidelijke afbakening en bescherming.

Het kunstwerk staat in de toeristische zone vlak bij die afbakening. Het ijle wit van het stalen beeld verwijst naar menselijke industrie en wetenschap, terwijl het wild groeiende groen naast de zandvlakte symbool staat voor herwonnen natuur. In deze context van vernietiging en regeneratie resoneert Saturnus: een variant van de menselijke scheppingsdrang kan het milieu verwoesten, maar de natuur voert ook haar eigen herstelcontract uit.

Dialoog tussen mens, natuur en techniek

Saturnus belichaamt een krachtige paradox. De futuristische robot god weerspiegelt de dubbele rol van de mens: schepper én vernietiger. Tegelijk geeft de omgeving hoop: uit mens­ge­maakte chaos ontstaat nieuwe natuur. Als essayistische metafoor nodigt het kunstwerk uit tot reflectie. Hoe ver reikt onze creatieve drift? Wanneer we spelen voor god met onze technische scheppingen, lopen we dan niet het gevaar onszelf te verslinden?

Conclusie

Aan de rand van de Sahara confronteert Saturnus ons met de vraag wie uiteindelijk wie verslindt: de mens zijn creaties of onze creaties ons? Tussen industrieel verleden en herstellende natuur fungeert de witgelakte, gelaste figuur als waarschuwing en aanklacht in één. Zij roept het publiek op om even te vertragen, zich om te draaien en stil te staan bij de prijs van vooruitgang.  


2021 - 3D print Saturnus

Naast het monumentale beeld Saturnus bestaan er ook kleinere 3D-prints (16 × 12 × 25 cm). Op aanvraag zijn variaties in formaat, materiaal en kleur mogelijk.

 

Voor het maken van dit model heb ik het oorspronkelijke, drie meter hoge beeld zorgvuldig opgemeten en digitaal gereconstrueerd. Het resultaat is een exacte schaalversie: een handzaam object waarin de kracht en monumentaliteit van het origineel behouden blijven.



2013 - Saturnus.exe

In deze 3D-animatie is de houding van Saturnus uit Goya’s oorspronkelijke schilderij overgenomen en omgevormd tot een virtuele god. Hij verschijnt als een gestalte opgebouwd uit polygonen, lijnen en punten – de digitale bouwstenen van virtuele objecten en werelden.

 

Een camera cirkelt duizelingwekkend rond de god, tot zij uiteindelijk door hem wordt verzwolgen. Dreigende klanken versterken de sfeer van onheil en macht.



2009 - Aangekocht door stad Lommel


2003 - Van blank vernist plaatstaal naar witte gestalte

Voor de tentoonstelling 'Insitu kunst internationale triënale' in Borgloon (2002) werd Saturnus nog gepresenteerd in zijn oorspronkelijke ijzeren kleur, afgewerkt met een vernislaag. Een jaar later, bij een solotentoonstelling van metalen sculpturen, kreeg het werk een witte laklaag.

 

Na de aankoop door de Stad Lommel werd Saturnus voorzien van een professionele coating.



Gemaakt in 2001

Materialen: plaatstaal 1.5mm, gelast

Afmetingen: 140x120x300cm