Oudere tekeningen

Transformaties

2025 - De verdeler (werktitel)

Dit doek ontstond tijdens de tentoonstelling Transformatiestudio nr. 1: warm of koud in CCDA Lommel in 2024.

Aan de ingang stond een wand met daarop dit doek, bedrukt met de woorden links en rechts. De woorden waren in beide richtingen leesbaar, alsof elke keuze meteen haar tegendeel opriep. In het midden liep een stippellijn als een bijna letterlijke breuk: wat is hier nu eigenlijk de juiste kant?

Na enkele speelse ingrepen tijdens de tentoonstelling keerde het doek terug naar mijn atelier. Daar werkte ik eerst met de contrasterende kleuren groen en rood. In de installatie MT.4 liet ik het groen naar links stromen en het rood naar rechts.

Precies in die fase pasten de tekeningen Robotman (1995) en Hangende man (1995) opvallend goed bij de kleuren. Ook inhoudelijk tekende zich een grens af: een gerobotiseerd figuur tegenover een man die zich krampachtig aan een koord vastgrijpt.

Later besloot ik de kleuren om te vormen tot een metaal- en een vleeskleur. Ik bracht de verf aan en liet ze vrij naar beneden lopen. De tekening Robotman kreeg subtiel de metaaltint, de Hangende man de kleur van vlees.

Het project blijft verder evolueren. In de meest recente stap worden de twee tekeningen definitief op het doek aangebracht. Eerst brandde ik de randen weg; de as zal later opnieuw ingezet worden binnen het werk.



2025 - Handtekening van een neushoorn

De tekening Rhino’s Revenge uit 1995 vormde het vertrekpunt: een expliciet verbeeldde wraakscène waarin een slachtoffer zich keert tegen zijn dader.

Vervolgens werd deze tekening gecombineerd met het olieverfschilderij You with Your Beauty, You Just Knocked Me Out (2006) en een doek met de letters MAGA uit het project Smeltende doelen.

Binnen het kader van Tekening in beweging werden olieverfschilderij en tekening samen op het tekenbord bevestigd. De tekening kreeg extra inkleuring om sterker met het tekenbord te versmelten.

Daarna volgde een nieuwe stap: de tekening werd losgemaakt, de achterkant verstevigd met vlieseline, de voorkant met PVC. Plooien werden overstikt en de hoorn van de neushoorn verscheen opnieuw.

Zo groeide het nieuwe werk Handtekening van een neushoorn. Een doek met verfsporen harmonieerde sterk met de tekening. De titel verwijst naar een ‘handtekening’ in de zin van een seriemoordenaar: een herkenbaar, persoonlijk spoor.



Gemaakt van 1994 tot 1999

 Deze tekeningen stammen uit de periode waarin ik aan de kunstschool begon. Het zijn reeksen waarin ik experimenteerde met verschillende methodes. Hier worden ze door elkaar getoond. Wanneer ze nog in mijn bezit zijn, wil ik ze op een organische manier onderwerpen aan transformatie, zoals beschreven in het manifest. Zo breng ik deze werken opnieuw in beweging: door ze te hergebruiken, samen te voegen, te laten samensmelten, eroverheen te tekenen, de achterkant te benutten of de materie zelf te laten veranderen.