Levend canvas

Transformaties

2025 - Spieramen en nestelringen

Bij de schilderijen die nog in mijn bezit zijn, werden de spieramen verwijderd. Rondom het doek zijn nestelringen aangebracht.


Gemaakt van 2005 tot 2007

Thema:

In deze reeks breng ik video en schilderkunst letterlijk samen in één werk. Een bewegend beeld wordt op het doek geprojecteerd, waardoor het schilderij zijn statische karakter verliest. Het canvas komt tot leven: kleuren worden intenser en de grens tussen projectie en verf vervaagt. Het resultaat is een hybride kunstwerk waarin twee media elkaar versterken.

 

Materialen: olieverf op doek


2007 – Koeien scannen voor de volgende revolutie

De titel wordt letterlijk verbeeld: koeien lopen in een weide terwijl twee geprojecteerde balken van links naar rechts over het doek schuiven. Een monotoon getik begeleidt hun beweging.

Wanneer de balken verschuiven, lichten de gezichten van Stalin en Mao helder op; op een laptop op de voorgrond verschijnt Hitler. Het scannen verstoort af en toe het beeld, begeleid door een dreigende toon. Het werk thematiseert apathie en kritiekloos kuddegedrag — hoe mensen zich onder druk van leiders laten meeslepen.



2006 – De luxe van vervangbare doelmannen

Op het dak van een hotel in de woestijn trapt de eigenaar ballen naar een keeper.

Soms vangt de doelman de bal, maar op een bepaald moment vliegt de bal voorbij het doel. De keeper sprint erachteraan en stort naar beneden. De hotelier lacht om zijn val. Even later verschijnt een nieuwe keeper om het spel voort te zetten, alsof hij eenvoudig vervangbaar is. Het werk benadrukt de vervreemding van de moderne mens: door een teveel aan rijkdom verliezen we de voeling met fundamentele waarden.



2005 – ‘Blij kloppend hart’ tegen ‘De fluiters’

De ‘personages’ in dit werk zijn lijnen. De rode lijn is de Happy Heartbeat-lijn: je hoort het hart sneller slaan.

De andere lijnen zijn de Whistlers: telkens als ze verschijnen, fluiten ze Always Look on the Bright Side of Life van Monty Python. Uiteindelijk vindt er een soort aanslag plaats. Het thema is terrorisme — de spanning tussen luchtigheid en dreiging.



2005 – Nu descendant par un ascenseur

Dit werk is een hedendaagse interpretatie van Marcel Duchamps Nu descendant un escalier (1912).

Ik maakte twee versies: een schilderij en een ruimtelijk werk. Op het doek ziet de toeschouwer een lift dalen, weergegeven met kleurrijke, bewegende horizontale en verticale stroken. De geschilderde fragmenten zijn stills uit de videofilm. Telkens wanneer een filmbeeld over het corresponderende geschilderde vlak schuift, lichten de kleuren subtiel op.