Kies en verander

Sinds 2003 vormt Kies en verander een doorlopend project waarin het statische karakter van objecten telkens een dynamische invulling krijgt.

Zesendertig kleine (25x25x25cm), herkenbare polyestervormen fungeren als bouwstenen voor constructies, video’s en installaties. Na elk gebruik kunnen ze opnieuw ontmanteld en klaargemaakt worden voor een volgende opstelling.

Elke constellatie geeft de vormen een nieuwe betekenis. Zo verdiept het project zich voortdurend in de thema’s keuze, handeling en transformatie — een onderzoek dat zich uitstrekt over meer dan twee decennia en waarin de grenzen tussen beeld, object en beweging steeds opnieuw worden bevraagd.

Snelle verandering versus trage veranderingen

Twee complementaire video’s vormen de basis van dit project. In beide draag ik een T-shirt met het woord Change erop.

In deze periode was ‘transformatie’ nog geen overkoepelend thema, maar eerder een intuïtieve zoektocht: hoe kunnen statische beelden en schilderijen dynamisch worden gemaakt, of van vorm veranderen?

Later introduceerde Jan Boelen, toenmalig artistiek directeur van Z33, het woord transformatie als overkoepelend concept — een begrip dat de kern van mijn praktijk sindsdien scherp omlijnt.


2007 – Kies en verander nr. 1

2012 – Kies en verander nr. 2


Het eerste videowerk vormt een introductie tot het project. Ikzelf, met mijn hoofd net buiten het kader van het beeld, verander versneld de verbinding tussen vijf verschillende vormen. Het T-shirt met het opschrift Change benadrukt dat verandering het centrale doel is.

Waar het eerste videowerk vooral verandering omwille van de verandering leek te tonen — snel, onbewust, haast mechanisch — keert Kies en verander nr. 2 dit principe om.

Hier zit ik herkenbaar in beeld, in een meditatieve houding, gedurende 55 minuten. Ook hier draag ik het T-shirt, wat een opvallend contrast vormt met de statische rust van de meditatie. Verandering gebeurt altijd, zelfs in stilstand: het lichaam groeit tot een bepaalde leeftijd en veroudert daarna opnieuw. Er is nooit een werkelijk statische fase.


Transformaties

2005 – Duellerende pistolen

In deze video bewegen twee pistolen op het ritme van Dueling Banjos (uit de film Deliverance, 1972).

De wapens schieten beurtelings op elkaar en keren telkens terug naar hun beginpositie — klaar voor het volgende schot.

Het speelse ritme van de muziek contrasteert scherp met de dreiging van het geweld. De video houdt de mens een spiegel voor: de eindeloze cyclus van agressie, herhaling en destructie.



2006 – De vanger van het kruis

In deze video probeert een figuur in een kerk een rondvliegend kruis te vangen met een schepnet.

De scène wordt getoond vanuit het perspectief van de vanger. Is dit werkelijkheid, een visioen, een droom of een spel? Of gaat het om een zoektocht naar geloof zelf — een poging het ongrijpbare tastbaar te maken?

Het werk werd gemaakt voor de tentoonstelling Deus ex, Ithaka 13, Leuven.



2006 – De afstand naar Morsmaille en terug

De installatie bestaat uit twee monitoren die met een metalen buis verbonden zijn.

Op de schermen verschijnen boodschappen in morsecode: We have got e-mail too en So do we — een ironische verwijzing naar globale communicatie en verouderde media. De toeschouwer wordt door beeld en geluid aangespoord zich door de ruimte te verplaatsen om beide boodschappen te lezen en te begrijpen.

Het werk werd geselecteerd en ontwikkeld voor de tentoonstelling POWER PLAYS – Interior Spaces Exterior Desires (Freespace) in Z33, Hasselt.



2006 – Ongeïdentificeerde Arcade


Dit project werd ontwikkeld voor het initiatief Zien van CC De Breughel, Bree — een jaarlijkse tentoonstelling rond de zintuigen.

Het project bestaat uit een video en een installatie en speelt met de manier waarop televisiebeelden gemanipuleerd worden met allerlei technieken, vaak zonder dat we het nog opmerken.

De video toont kinderen die spelen met vormen die in werkelijkheid niet bestaan. Met greenscreen (chroma key) werden apart gefilmde elementen in de scène gemonteerd, waardoor de realiteit zich vervormt tot een speelse, verbeeldingsrijke situatie.

De installatie bevat alle vormen uit de video. Door lichteffecten verschuift voortdurend de schaduw van een UFO, zodat het lijkt alsof die door de ruimte beweegt.


2006 – Installatie voor een egoïstische rapper

Deze installatie is een karikatuur van het fenomeen gangsta-rap. Een zonnebril, een snelle auto, een artiestenspiegel en een hendel staan ter beschikking van de rapper die de eer aan zichzelf wil houden.

Wanneer de hendel wordt overgehaald, komt een pistool in schietpositie. De actie wordt live gefilmd en getoond op een LCD-scherm, zichtbaar voor het publiek.

De installatie werd gemaakt voor de tentoonstelling BASTART in Villa Basta, Houthalen.

De muziek is van de 18-jarige beatboxer George Ocloo, die een achttien minuten durend stuk in één take inzong. Via een lichtmodulator reageren de lampen rechtstreeks op zijn klanken.



2007 – Installatie in beweging

Een kleine installatie met vijf polyestervormen beweegt zich door de tentoonstellingsruimte.

Met behulp van stop-motion wijzigt de kunstenaar telkens iets aan de constructie en fotografeert de tussenstappen. Achter elkaar gemonteerd ontstaat de illusie van een bewegend object.

De video werd gemaakt voor de tentoonstelling BASTART in CC De Kollebloem, Puurs. Curator Vivianne Mertens voegde kleine keramische blokjes toe aan de installatie.



2007 – De grenstoespraak

Een reiziger staat voor een slagboom; zijn bagage bestaat uit zijn hersenen.

Op zijn rug draagt hij een pistool of een bom — afhankelijk van de opstelling. Voor hem draait een buis met een halt- en een wijzend handje, terwijl een luidspreker onafgebroken go home scandeert.

De installatie confronteert de toeschouwer met de realiteit van uitsluiting en migratie. Ze werd gemaakt voor de tentoonstelling BASTART in CC ’t Getouw, Mol.



2008 – Vloeibare vormen doorheen de ruimte

Dit werk is het eerste videowerk waarin ik experimenteer met de materie van een vorm. Het toont een projectie van vloeibare polyester die ronddwaalt en ronddraait in de ruimte.

De massa verandert langzaam van vloeibaar naar vast, waarna ze op mysterieuze wijze in de verte van de ruimte wordt weggeschoten.

De installatie waarop geprojecteerd wordt, is driedimensionaal opgebouwd uit een aluminium constructiesysteem, waarin negen afzonderlijke vlakken los van elkaar en in de diepte zijn opgesteld. Hierdoor ontstaat een uitgesproken ruimtelijk effect en krijgt de beweging extra diepte.

De vormen komen uit het project Kies en verander.



2016 – Digitale 3D-scans

In 2016 werden alle vormen in FLACC (Genk) 3D-gescand.

In een animatie (2017) verschijnen de digitale vormpjes als een nieuwe bibliotheek van mogelijkheden.



2017 – Dader en slachtoffer roulatie

Klik op de foto hieronder om dit werk te bekijken onder het luik Transformatie van materie.

2018 – Het Buigend Monument

Klik op de foto hieronder om dit werk te bekijken onder het luik Transformatie van materie.



2023 – Aluminium constructiesysteem

In dit project ontwierp ik een aluminium constructiesysteem. Het concept bleef lange tijd liggen, maar werd in 2023 opnieuw opgepikt en groeide intussen uit tot een rode draad in mijn atelier: een open systeem waarin bestaand werk zich kan vasthechten, losmaken en telkens opnieuw transformeren in de ruimte.

De verbindingsstukken — oorspronkelijk in L-, T- of andere vormen — werden losgemaakt en opnieuw samengevoegd met zwaardere klinknagels en lijm tot een kruisvorm die zich in alle richtingen opent.



2024 – Contextverandering

Tijdens de tentoonstelling Transformatiestudio nr. 1: warm of koud in CC De Adelberg werden originele vormpjes geïntegreerd in de veranderlijke context van de tentoonstelling zelf.



2025 – Transformatiestudio

Zo vond het Kies en verander-project een nieuwe vertaling binnen de bredere werking van mijn transformatiestudio.

Het aluminium constructiesysteem werd daarin volledig geïntegreerd.

De polyestervormen worden her en der hergebruikt, zowel in projecten intra muros als daarbuiten.